loader image

טיפול קבוצתי
פעילות פנאי משלבת

בדומה לטיפול פסיכותרפי פרטני, טיפול קבוצתי הוא אמצעי טיפול המותאם לטיפול בקשיים וצרכים שונים: קיים מגוון גדול של טיפולים קבוצתיים המתמקדים בבעיות ספציפיות (כהתמודדות עם הפרעות חרדה), משברים מסוימים (גירושין, שכול), או נושאים רחבים יותר כשיפור מיומנויות בין אישיות וסיפוק בחיים. טיפולים קבוצתיים מתאימים לילדים, מתבגרים ובוגרים, ועשויים להועיל הן לאנשים הסובלים מהפרעות נפשיות והן לאנשים בריאים נפשית המתמודדים עם מורכבות החיים היומיומיים ו/או מעוניינים בלמידה וגדילה אישית.

פעילות פנאי משלבת

קיימים מחקרים רבים על התועלת שיש בשילוב ילדים "רגילים" עם ילדים בעלי קשיים רגשיים ונפשיים. התועלת הרגשית הדדית ומשפיעה לטובה גם על הילד בעל המוגבלות וגם על הילד לא מוגבל. הילד המוגבל ילמד כתוצאה מהמפגש לנרמל את הרגשות שלו ולהכיר את עולמו הרגשי של ילד לא מוגבל על חוויותיו וקשייו, ילמד להכיר ולהתקרב לעולמו הפנימי של הילד המוגבל – דבר שיעודד אותו לפתח סובלנות ורגישות כלפי הסביבה.

הטיפול הקבוצתי מתבסס על טכניקות וגישות טיפוליות דומות לאלו בהן נעשה שימוש בטיפול פרטני, אך מאפשר גם שימוש בטכניקות הייחודיות למסגרת הקבוצתית: האינטראקציות בין משתתפי הקבוצה השונים מאפשרות למטופל לבחון את דפוס יחסיו עם מגוון דמויות וללמוד מהתבוננות זו על מערכות יחסים, קשיים ודפוסי התנהגות וחשיבה המאפיינים אותו בחיי היום יום. כמו כן, המסגרת הקבוצתית עשויה לתרום לתחושת נורמליזציה ומסוגלות ("אני לא היחיד שמגיב בצורה כ"כ קשה לילד חריג ,"למרות מצבי, הצלחתי לתרום לאדם אחר"), וליצור רשת תמיכה רחבה מזו הניתנת בטיפול פרטני.

על אף יתרונותיו הרבים, לעיתים טיפול קבוצתי לבדו אינו מספק מסגרת טיפולית אינטנסיבית דיה, מאחר ותשומת הלב הטיפולית מתחלקת בין חברי הקבוצה. על כן, במידת הצורך ניתן לשלב את הטיפול הקבוצתי עם טיפול פסיכותרפי פרטני או טיפול תרופתי.

מבנה, מסגרת ומטרות הקבוצה:

בקבוצה ממוצעת משתתפים בין 8-10 משתתפים ומנחה הקבוצות הן קבוצות "סגורות", אשר נפגשות לפרק זמן מוגדר והמשתתפים בהן הם משתתפים קבועים.

קבוצות טיפוליות עשויות להיות בעלות מטרה טיפולית מסוימת אך חלקן אינן מגדירות יעדים ברורים. קבוצות טיפוליות, אם כן, עשויות להציע מגוון רחב של התערבויות טיפוליות כשיפור מיומנויות חברתיות, התמודדות עם חרדה, התמודדות עם אובדן ושכול, שיקום לאחר משבר נפשי וכן הלאה.

עקרונות הטיפול הקבוצתי במכון למרחב

  • העבודה הקבוצתית תהיה מודגשת כשיטה טיפולית .
  • בשונה מהעבודה הפרטנית, תהיה בה אפשרות לחוות קשרים בינאישיים ולהשתמש בהם .
  • בילדים המוגבלים נוכחים לדעת שהם לא לבד עם הקושי שהם חווים – הקושי שלהם משותף לאנשים נוספים, תובנה שמאפשרת להם להפסיק לראות עצמם כחריגים, אלא כחלק מהמין האנושי כולו. הם מפסיקים להתבייש במחשבותיהם, רגשותיהם והפנטזיות שלהם, כיוון שהם נוכחים לדעת שהאחרים חווים דברים דומים. כשמשתחרר מחסום הבושה ותחושת האשם ואין יותר צורך לשמור על סודות – נפתח השער לשינוי .
  • בקבוצה יש אפשרות לשחזר חוויות דומות לחוויות שנחוו בחיי המשתתפים עם אנשים קרובים ומשמעותיים, כמו למשל חוויות משמעותיות עם ההורים, עם האחים ועוד. שיחזור החוויות מאפשר את עיבודן ואת החוויה המתקנת. כך למשל, יכול אחד המשתתפים, שבמשפחתו הרגיש שאין לו מקום בין אחיותיו, לשחזר את אותה תחושה בקבוצה – שלא מתייחסים אליו, שלא רוצים לשמוע אותו. שחזור החוויה יאפשר התמודדות עם התחושות והרגשות ויאפשר תיקון והתפתחות .
  • הקבוצה מאפשרת למידה – דרך חיקוי, תוך המפגש הבינאישי ומתרומתו של המטפל, המשתמש בכלים דידקטיים וחושף את חברי הקבוצה לידע חדש. חשיבותה של הלמידה הדידקטית משמעותית למשל, אצל ילדים מוגבלים שלפעמים לא יודעים שילדים אחרים נוהגים אחרת, שלא ידעו שיש מקום לרצון ולצרכים שלהם, שלא ידעו על אפשרויות תגובה אחרות. דוגמא אחרת לחשיבותו של הידע יכולה להיות בילד שסובל מחרדה. הרבה פעמים ילדים אלה פרשו את התסמינים בגוף כמחלה פיזיולוגית והתקפי החרדה הועצמו. תפיסות שגויות שהתחלפו בתפיסות נכונות, אפשרו להם להרפות את הגוף וללמוד טכניקות יעילות להתמודדות .
  • חברי הקבוצה והמטפל משמשים כמראה לכל פרט המעוניין בכך, לצורך התבוננות בעצמו ופיתוח מודעות .
  • הקבוצה מאפשרת התנסות בטכניקות חברתיות .
  • בקבוצה ניתן ללמוד וליישם הענקה ונתינה לזולת .
  • הקבוצה מספקת תמיכה וקבלה ללא שיפוט. האווירה הינה של שותפות ושיתוף ומאפשרת חשיפה ואותנטיות .
  • בקבוצה מתרחשת עבודה אישית בכל הרבדים – הקוגניטבי, הרגשי, התחושתי וההתנהגותי .
  • בקבוצה ניתן להשתמש בטכניקות מגוונות, כמו טכניקת הכסא החם, כלים תקשורתיים, כלים לא מילוליים, כלים של פסיכודרמה, אמצעי הבעה ותנועה .
  • הקבוצה משמשת לתמיכה באדם ובתהליך, ומאפשרת לשמר את האמון והאמונה בדרך, ההכרחיים ליצירת שינוי. כידוע, טיפול אפשרי גם מכוח שכנוע והפחת תקווה, כמו תרופת פלסבו, למשל. לחברי הקבוצה קושי משותף ורצון משותף להתרפא או להשתנות.
  • חברי הקבוצה מקובצים יחד עם תקווה וציפיות דומות, שמשמשות כוח מניע, המאפשר שינוי .
  • שינוי אצל אחד מחברי הקבוצה, מעצים את התקווה ומניע שינוי אצל האחרים .
  • הכאן ועכשיו שחברי הקבוצה חווים יחד מאפשר חיזוק של כל שינוי קטן שמתרחש ומעצים את התקווה .
  • הילדים המוגבלים מגלים שהם יכולים להועיל לחבריהם בקבוצה גם הלא מוגבלים, דבר המעלה את הדימוי העצמי שלהם ואת תחושת הערך העצמי .
  • חברי הקבוצה מתנסים בשני המקומות על הרצף של נתינה וקבלה. לחלופין הם מקבלים מחברי הקבוצה ונותנים לאחרים. הם לומדים להעזר ולעזור. היכולת להעזר מוציאה את האדם מבדידותו ומייאושו. היכולת לעזור מעצימה את תחושת הערך של האדם ועוזרת לו למצוא משמעות בחייו .
  • חברי הקבוצה מתנסים במחויבות לחוקי הקבוצה ולאחרים בקבוצה .
  • המטפל בקבוצה משמש מודל לחיקוי ומקור ללמידה. חברי הקבוצה מתבוננים בו כשהוא מתנהל עם חברים אחרים ובהדרגה מחקים את התנהגותו .
  • מתאים למתן כלים ועבודה עם אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית או לעבודה עם המשפחות.

מה אנחנו מצפים לראות אצל בוגרי תכנית פנאי משלבת

  • הפחתת חרדה חברתית
  • חיזוק הביטחון העצמי, ואת היכולת ליזום במרחב החברתי, להתגמש ולעמוד על שלי לפי הצורך
  • מתפתחת הבנה טובה יותר של סיטואציות חברתיות
  • משתפר הוויסות הרגשי ודחיית הסיפוקים
  • מתבססות אסטרטגיות לפתרון קונפליקטים באופן שקול
  • מתרחבת היכולת לקחת ולתת מקום, לחוות אמפתיה, סבלנות וסובלנות לאחר, דבר התורם שימור קשרים חברתיים משמעותיים.
  • מתייעלות הגנות רגשיות מפני תוקפנות, דחיה ושעירות לעזאזל.
מתעניינים על השירות?

מלאו פרטים בטופס ונשוב אליכם בהקדם:

שירותים נוספים

שניתן לקבל במכון

טיפול זוגי

זוגיות הינה מערכת מורכבת ביותר אשר לתוכה נוצקים משימות, תפקידים, ציפיות וצרכים של כל אחד מבני הזוג.

סדנאות וימי עיון

סדנאות רב מקצועיות בתחומים קליניים שונים, להעמקת והרחבת הידע המקצועי בקרב מטפלים מהמגזר החרדי. 

אבחונים

אבחון פסיכולוגי מאפשר ליצור תמונה שלמה ומורכבת לגבי תפקודו הנפשי של הפרט. מתוך תמונת התפקוד נגזרות המלצות יישומיות.
דילוג לתוכן