loader image

הבדלי תרבות באבחון פסיכודיאגנוסטי

שאלה:

שלום, אודה לכם על תשובה מקצועית, האם לדעתכם בחור חרדי שעובר אבחון פסיכודיאגנוסטי ע"י מאבחן חילוני יכול להגיע לתוצאות אבחון שגויות קוגניטיבית / רגשית בגלל חוסר התאמה לידע/לעולמו של הבחור החרדי? תודה מראש על המענה

מיכל


תשובה:

שלום וברכה,

באופן כללי, אני מתקשה לענות לשאלה כללית ללא פירוט תיאור המקרה, גיל, ופרטים על הבחור ועל  מטרת האבחון, כמובן, בלי זיהוי של שם הבחור, משום שאין תשובה אחת נכונה לכל מקרה. באופן כללי לעתים נמצא שעדיף פסיכולוג חילוני ולעתים חרדי.

אנסה להתייחס באופן כללי. השאלה מורכבת, רכיבי הנפש שלנו הם זהים בהיותנו אנשים, בין אם חרדים או חילונים. יש מחקר ענף לגבי השפעת התרבות על המבדקים השונים. ניתן לומר שבאופן כללי המבחנים אמורים להיות אובייקטיביים ולא תלויי תרבות. 

עם זאת מטבע היותנו אנשים והיות והאבחון מועבר באמצעות בני אנוש ולא מחשב, ישנה השפעה משמעותית לזהות הבוחן, מאפיינים תרבותיים, ועוד. 

השפעה הבאה לידי ביטוי באופנים שונים-

1. פענוח תוצאות המבדק. אסביר באמצעות דוגמה ממבחן הבוחן את רמת המשכל של הנבדק. מבחן שבין היתר כולל שאלות המערבות ידע עולם, שיתכן ובחור חרדי לא יכיר. משכך ידיעה או אי ידיעה של של ידע זה לעתים עלול להיות בעל  משמעות, הן מבחינת ציון רמת המשכל שיקבל הבחור, והן ברמות עמוקות יותר הקשורות לעולם הפנימי נפשי של הבחור. 

2.נורמות ותרבות שיח שונה. במהלך האבחון באים לידי ביטוי דרכי חשיבה והגנות. בעולם החרדי אופן השיח לעתים שונה וכדי לתרגם את התכנים והשיח שעולה להבנה על נפש האדם חשוב להכיר ולהבין את הנורמות והתרבות בשיח החרדי.

3.משמעות האבחון. חיבור בין תוצאות האבחון לעולם הנבדק במציאות – כלומר הסביבה בה גדל הנבדק החרדי ואליה הוא צריך להתאים עצמו, שונה מהסביבה של נבדק חילוני. הכוחות, הכישורים והלחצים שונים. הכרה בתרבות זו מסייעת לחיבור נכון ומתאים בין העולם הפנימי שהתגלה באבחון לבין עולם המציאות וכמובן ישפיע ישירות על ההמלצות הקונקרטיות אשר ניתנות באבחון. לדוגמה שאלה לגבי מסגרת לימודית מתאימה, ועוד.

4. קשר בין נבדק לבודק. בעניין זה יש חסרון ויתרון לבודק חילוני. יתכן ובודק חילוני יגרום לתחושה פתוחה יותר ומשחוררת לנבדק חרדי, ויתכן להפך.

לסיכום נפש האדם היא מורכבת ולכל שאלה בתחום זה תשובות מגוונות, מאמינה שיש עוד צדדים ודרכים לראות את ההבדל. 

בכל מקרה בהצלחה בכל אשר תפנו, ושהאבחון יצליח לקדם אתכם ולכוון לדרך הנכונה עבורכם.

בהצלחה!

רבקי ורזי'בינסקי – פסיכולוגית M.A

מאמרים נוספים

שיוכלו לעניין אותך

דיכאון או מצב רוח רע?

שאלההתחתנתי לפני כשנה וחצי עם בעל טוב וללא שום עבר נפשי.בשבועות האחרונים הוא התחיל להישאר בבית ולישון ממש הרבה גם על חשבון העבודה,

קרא עוד ←
דילוג לתוכן