loader image

הרפורמה בבריאות הנפש

שאלה:

שלום וברכה, הבן שלי בן ה11 נמצא בטיפול אצל עו"ס קלינית על רקע בעיות התנהגות קשות שהתפתחו עם השנים. עלויות הטיפול מסתכמות בלמעלה מ1000 ש"ח בחודש. לאחרונה נודע לי שישנה אפשרות לקבל טיפול בחינם במסגרת הרפורמה בבריאות הנפש.

רציתי לברר מהי אותה רפורמה וכיצד ניתן לקבל טיפול חינם דרך הרפורמה?

בברכה

רחל


תשובה:

ב 1.7.2015 נכנסה לתוקפה הרפורמה לפיה הועברה האחריות הביטוחית והבלעדית על מתן שירותי בריאות הנפש ממשרד הבריאות לקופות החולים. משמעותו של מהלך זה היא איחוד של רפואת הנפש ורפואת הגוף, ויצירת כתובת אחת לאספקת שירותים אלו, שהיא קופות החולים.

מטרת הרפורמה בבריאות הנפש היא להגדיל את איכות, זמינות ונגישות שירותי בריאות הנפש בישראל. עשרות מרפאות לבריאות נפש נפתחות ברחבי הארץ, אפשרויות הטיפול ע"י אנשי מקצוע שונים גדלו, שעות פתיחת המרפאות התרחבו, וזמני ההמתנה לטיפול התקצרו. מאחר והזכאות לטיפול נפשי כלולה בסל הבריאות, הרי שהטיפול הנפשי ניתן לכלל האזרחים בעלות מינימלית של השתתפות עצמית רבעונית או בחינם (כבשאר תחומי הרפואה הכללית). 

האם לפחות התורים קוצרו? על התשובה הזו אי אפשר להשיב, שכן לא ברור מה היו אורכי התורים טרם הרפורמה. מה שכן בטוח, הוא שהתורים היום לטיפול במערכת הציבורית ארוכים..

נכון ל-2018, ההמתנה לטיפול פסיכותרפי לפי מדגם שערכו במשרד הבריאות במרפאות הממשלתיות ובקופות נמשכת 150 ימים. כלומר, 5 חודשים. מדובר בהמתנה ארוכה, גם בהשוואה להמתנות לרופאים מומחים שונים, כמו אף אוזן גרון (7 ימים), אורתופדיה (20 ימים), נוירולוגיה (32 ימים) ואנדוקרינולוגיה (90 ימים). דווקא ההמתנה למפגש עם פסיכיאטר בישראל יחסית סבירה – 40 ימים.

בצד השיפור באיכות השירות, הרפורמה תרמה משמעותית לצמצום הסטיגמה החברתית כלפי המתמודדים עם מצוקה נפשית בישראל. שילוב הטיפולים הנפשיים במסגרת מרפאות מקצועיות כלליות, והנגשת השירות לכלל האוכלוסיה, צפויים להקטין את התיוג של המתמודדים עם מצוקה נפשית בחברה כ"חולי נפש", לחזק את המודעות הציבורית לנושא, ולהקל על השתלבות בקהילה של הסובלים מקשיים נפשיים.

הרפורמה בבריאות הנפש מתייחסת לאחריות למימון השירותים ולא לעצם הזכות עצמה לקבל את השירותים. עד יוני 2015 היתה האחריות למימון השירותים של משרד הבריאות. החל מיולי 2015 מימון שרותי  בריאות הנפש בישראל הינו באחריות קופות החולים, בדומה לכל שרות רפואי אחר, כמו רופא משפחה או שירותים נוספים. 

גם אחרי הרפורמה ניתן להמשיך ולקבל שירותי בריאות נפש במרפאות הממשלתיות.

כל אזרח/תושב שירצה בכך, בכל גיל – זכאי לקבל שירותי בריאות נפש.

טיפול נפשי ניתן במרפאות בריאות נפש של קופות החולים, של משרד הבריאות ושל ארגונים נוספים. על מנת לקבל טיפול נפשי יש לפנות לקופת החולים ולקבל מידע על אפשרויות הטיפול המוצעות. 

קיימים כיום שלש אופציות של טיפול נפש במסגרת הקופות

  1. מטפלים פרטיים המופיעים ברשימת המטפלים שבהסכם עם קופת החולים (ניתן לבדוק באתרי האינטרנט של הקופות או בסניף קופת חולים).
  2. ארגונים ועמותות פרטיות שהינם ספקים חיצוניים של קופות החולים.
  3. רופאים ומטפלים המקבלים במרפאות קופות החולים.

מאמרים נוספים

שיוכלו לעניין אותך

דילוג לתוכן