loader image

מהו אבחון פסיכולוגי?

שאלה:

היי, שמחתי לראות שפתחתם בלוג בנושא בריאות הנפש, אני בטוחה שזה ישרת קהל רחב שמחפש מידע אמין ומקצועי בנושא.

ביתי בת ה 8 הופנתה על ידי יועצת בית הספר לאבחון פסיכודידקטי בעקבות קשיים רגשיים שונים שהשפיעו על תהליך הלמידה של הילדה בכיתה. שמעתי שישנם סוגים שונים של אבחונים. אשמח אם תעשו לי מעט סדר בסוגי האבחונים ומטרותיהם.

תודה מראש

תמר


תשובה:

שלום תמר

אכן ישנם כמה סוגי אבחונים, אפרט בקצרה את האבחונים העיקריים הקיימים.
מהו אבחון פסיכולוגי?

אבחון פסיכולוגי מאפשר ליצור תמונה שלמה ומורכבת לגבי תפקודו הנפשי של הפרט. מתוך תמונה זו נגזרות המלצות יישומיות. בתהליך האבחוני מתבצעת אינטגרציה של מידע העולה ממקורות שונים (מבחנים פסיכולוגיים, שאלונים, ראיונות וחומר רקע). הממצאים והמסקנות העולים מן האבחון מנוסחים בדו"ח בהיר ותקשורתי המיועד לאנשי מקצוע ולקהל הרחב כאחד. האבחון נערך באופן פרטני ומתפרש על פני שתי פגישות או יותר בהתאם ליכולת ולקצב של הנבדק. במכון "למרחב" מתבצעים שני סוגים של אבחון פסיכולוגי: אבחון פסיכודיאגנוסטי ואבחון פסיכודידקטי.

אבחון פסיכודיאגנוסטי

זהו אבחון המתבצע בדרך כלל על ידי פסיכולוגים קליניים או מתמחים בפסיכולוגיה קלינית. הוא מיועד לילדים, מתבגרים ומבוגרים. מטרתו להעמיק בחקר התפקוד האינטלקטואלי והרגשי של הנבדק- לזהות תחומי כוח וחולשה, דפוסי חשיבה ופתרון בעיות, קונפליקטים פנימיים, חרדות והאופן בו הפרט מתגונן מפניהן, סוגיות רגשיות המסבות כאב או צער, דפוסי התייחסות לזולת, דימוי עצמי ועוד. ניתן לגזור ממנו המלצות טיפוליות, חינוכיות, שיקומיות והשמתיות.

מומלץ להפנות לאבחון פסיכודיאגנוסטי במגוון של מצבים: כאשר עולה רושם שהפרט נתון במצוקה ולא ברורה סיבתה, עומקה, או האופן בו ניתן לסייע לו; כאשר יש התדרדרות או החמרה בתפקוד ונראה כי הבסיס לכך רגשי; כאשר קיימת התלבטות לגבי המסגרת החינוכית או הטיפולית או השיקומית המתאימה לפרט; כאשר מעוניינים למקד את הכיוון אליו יש להעמיק בטיפול רגשי; או כאשר האדם מעוניין להבין את עצמו יותר לעומק.

אבחון פסיכודידקטי

זהו אבחון המתבצע בדרך כלל על ידי פסיכולוג חינוכי. הוא מיועד לילדים בגילאי בית הספר או למבוגרים המתמודדים עם לימודים גבוהים. מטרתו לספק תמונה מקיפה על התפקוד האינטלקטואלי ותפקודי הלמידה. נערך במסגרתו ניתוח של המיומנויות השונות הניצבות בבסיס תהליך הלמידה על מנת למפות את החוזקות והחולשות של הפרט בתחום זה ועל מנת להתחקות אחר קיומם של ליקויי למידה. נערכת בו גם הערכה מצומצמת של התחום הרגשי על מנת לבחון את המידה בה קשיים בתהליכי הלמידה, ככל שישנם, הינם תולדה של קשיים רגשיים אלה. ניתן לגזור ממנו המלצות להוראה מתקנת, דגשים למחנכת, התאמות בדרכי היבחנות, התאמות בתהליך הלמידה , המלצות לחינוך מיוחד והמלצות לטיפול רגשי.

בברכה

סיון צמח – פסיכולוגית קלינית מומחית

פסיכולוגית אחראית – למרחב סניף בית שמש

מאמרים נוספים

שיוכלו לעניין אותך

דילוג לתוכן