loader image

הדרכה מקצועית למטפלים

שאלה:

אני מטפל בתחילת דרכי המקצועית, במרפאה בה אני עובד אני מקבל שעות הדרכה מכמה סוגים. אשמח אם תוכלו להרחיב מעט על חשיבות וסוגי ההדרכות המקצועיות. 

תודה מראש

אבי


תשובה:


כל מטפל בתחילת דרכו מחויב לקבל הדרכה מקצועית, סופרוויז'ן (supervision).

מטרתה של ההדרכה המקצועית למטפלים היא המשך לימוד, סיוע בעיבוד תהליכי הטיפול המתרחשים עם המטופלים השונים, הפרדה בין תכני העברה והעברה נגדית, ועיבוד התהליכים התוך אישיים שעובר המטפל בתוך הקשרים שיוצר עם מטופליו.

בהמשך, עם הצטברות הניסיון והוותק מטרות ההדרכה משתנות והן הופכות להיות ממוקדות בשיטה מסוימת, או לתקופה מסוימת בה למטפל שאלות לגבי זהותו וכיווניו המקצועיים. ההדרכה המקצועית למטפלים יכולה לקבל פנים שונים, לעסוק בנושאים שונים ולהיות בשיטות או הרכבים מגוונים.

בחירה של מדריך, כאשר נעשית כחלק מהסטאז', תעשה בדרך כלל על ידי השירות בו עושה את הסטאז' (כמובן תלוי במקצוע- פסיכולוגיה, פסיכיאטריה, עבודה סוציאלית או טיפול בהבעה ויצירה). כאשר מטפל מוסמך בוחר מדריך, הבחירה היא תהליך הדומה לבחירת מטפל. צריך להיות "קליק", חיבור טוב, צריך שלמדריך תהיה ההבנה הניסיון והידע הרלוונטי למטרות ההדרכה כפי שרואה אותן המודרך בתחילת הדרך.

קיימים סוגים שונים של הדרכה מקצועית למטפלים:

הדרכה פרטנית – "הדרכה אחד על אחד", במתרחשת ב setting ובמודל הדומה לטיפול פרטני. פגישות קבועות, בנות חמישים דקות אחת לשבוע או לשבועיים. מבחינת תוכן ההדרכה, ההדרכה יכולה להיות דינאמית, או משימתית. חשוב מאוד לנהל חוזה בין המדריך למודרך ולתאם ציפיות לגבי תוכן ההדרכה, רמת החדירה לחייו האישיים של המטפל המודרך, ועד כמה מצפה המודרך לקבל הנחיות, עצות ואמירות ברורות לגבי המומלץ לעשות במסגרת עבודתו מול מודרכים הרואים בהדרכה מקום לעיבוד רגשי ותהליכי של הרגשות העולים במסגרת עבודתו הטיפולית.

הדרכה קבוצתית  מספר מטפלים העובדים באותו שירות, או סביב אותו נושא או כחלק מסטאז' ויישום של שיטת טיפול מסוימת. הנפגשים באופן קבוע אחת לשבועיים או חודש, ומעלים מקרים טיפוליים (case study) לדיון ולניתוח. דרך העלאת מקרים אלו דנים בסוגיות כלליות יותר הנוגעות לאותה שיטת טיפול או השירות בו עובדים.

קבוצת קריאה ולמידה – מטפלים ותיקים אשר אינם זקוקים להדרכה הרמת המקרים בהם מטפלים אבל רוצים להתפתח מקצועית ולדון לעומקן של סוגיות ייחודיות החווים במהלך עבודתם, להתעדכן בגישות ובמאמרים חדשים, מקימים פעמים רבות קבוצות למידה וקריאה במורכבות ממטפלים ותיקים נוספים אשר רוצים לחלוק את אותו ידע. הקבוצות, כטיבן של קבוצות, יכולות להיות פתוחות מבחינת הנושא או קבועות מבחינת המציג והתכנים שלעתים נקבעים מראש.

הדרכה ממוקדת שיטה / גישה – הדרכה מקצועית למטפלים אשר סיימו לימודים בגישת טיפול מסוימת, ימצאו מדריך שהוא מטפל מקצועי ותיק ומיומן באותה גישה וימקדו את ההדרכה בסוגיות הקשורות לשימוש באותה גישה / שיטת טיפול ויישומה במהלך עבודתם.

בברכה

תודה ל "על הספה" על הרשות לשימוש במידע מתוך האתר  www.alhasapa.co.il

מאמרים נוספים

שיוכלו לעניין אותך

דילוג לתוכן