loader image

מהו טיפול זוגי

שאלה:

שמי דני ואני מטופל תקופה ארוכה בטיפול פרטני. בשל מורכבות זוגית, המטפל הציע שאשתי ואני נגיע לטיפול זוגי.
במה שונה הטיפול הזוגי מהפרטני (מלבד זה שיושבים בחדר 2 מטופלים….) ומדוע לא מספיק שגם אני וגם אשתי נהיה במקביל בטיפול פרטני?


תשובה:

שלום דני.

שאלה מצוינת.

בטרם ננסה לענות, רוצה להמליץ לך להפנות שאלה זו למטפל שלך ולהכניס את לבטיך לתוך הטיפול. כך תוכל להבין יותר לעומק את משמעות הדבר עבורך ועבור הזוגיות.

לשאלתך, אמנם זוגיות מורכבת משני בני זוג אך המפגש ביניהם יוצר כמו ישות שלישית – זוגיות. לישות זו עולם פנימי-נפשי משלה הכולל תודעות, תפיסת עולם, חוויות, רגשות וכדו'. כפי שאתה בטח חווה בטיפול, עולמך הנפשי העשיר על שלל גווניו והיבטיו נחקר ונלמד ומשתנה. בדומה לכך, בטיפול זוגי עולם התוכן של הזוגיות נמצא במרכז ואנו בוחנים אותו, את מקורו ואת תרומת כל אחד מבני הזוג להיווצרותו. כלומר, טיפול זוגי אינו טיפול בשני בני הזוג, אלא בזוגיות שלהם – ב'ביחד' שהם יוצרים. כשם שלא ניתן לטפל במי שלא מגיע לטיפול, כך לא ניתן לטפל בזוגיות שלא באה לטיפול.

במידה ועולים תכנים זוגיים בטיפול הפרטני, הם יקבלו פשר והבנה בעזרת מבט עליהם מבעד לנפש המטופל. הטיפול יעסוק בחלקו ובחווייתו של המטופל בתוך הזוגיות. לעומת זאת, כאשר שני בני הזוג נוכחים, ניתן להיפגש עם האטמוספרה הזוגית ומתאפשרת עבודה 'חיה ונושמת' בממד זה. לדוגמה, כאשר מטופל בטיפול פרטני משתף במצוקתו אל מול התעקשות אשתו לנסוע להוריה לשבת, המאמץ הטיפולי יכוון להבנת החוויה ומניעיה וההקשרים לה אצל המטופל. ייתכן וחש שדעתו אינו מוערכת, או שכופים אותו להתנהגות מסוימת, או שאין זכות קיום לרצונותיו. לעומת זאת בטיפול זוגי נוכל לבדוק גם מה באינטראקציה הספציפית הזאת בין בני הזוג הללו, יוצר מציאות של התעקשות וקבעון.

כמובן, טיפול זוגי נוגע גם בפן הפרטני של כל אחד מבני הזוג. כך ניתן לזהות את אופי האינטראקציה, ההתמקמות של כל אחד, החוזה הלא-כתוב ביניהם, שחזור קשרים מוקדמים ועוד. ייחודיותו במבט המחודש על הזוגיות כעולם תוכן אוטונומי. ייתכן ושני בני הזוג יעברו טיפול פרטני מצוין, אך עדיין הביחד שלהם יחווה כמציאות שאינה מיטיבה איתם ואותם, וזהו הסימן שכדאי להיעזר בטיפול זוגי.

במתמטיקה 1+1=2 אך בזוגיות 1+1=3 ו'זכו שכינה ביניהם'.

בברכה

גלעד בר-טל – פסיכולוג M.A

מאמרים נוספים

שיוכלו לעניין אותך

דילוג לתוכן